Door het Romantische hart van Europa I

Muzikale verhalen uit Wenen, Berlijn en Leipzig 

In de cultuurgeschiedenis is er voortdurend sprake van een golfbeweging tussen het classicistische en het romantische. Beide zijn uitdrukking van het hoofd en het hart van de (scheppende) mens. In de 19e eeuw zal de nadruk, met name in Midden-Europa zo sterk op het romantische komen te liggen, dat we spreken van de periode der Romantiek.

Als reactie op het vigerende rationalisme van Verlichting en wetenschap, zouden met name in de Duitse landen filosofen en dichters als Goethe, Fichte, Novalis en Schlegel de nadruk gaan leggen op de ontplooiing van het individu. De mens zou het hart open moeten stellen voor verwondering en het streven naar magische en mystieke ervaringen als alternatief voor het alledaagse in een onttoverde wereld. De romanticus zou hiertoe de toevlucht nemen tot geschiedenis en haar grote (literaire) traditie van tijdloze verhalen. Ook de natuur gold als inspiratiebron, van creatieve kracht tot ontzagwekkend gegeven.

Mede dankzij grote (of zoals het vanaf die tijd werd genoemd ‘geniale’) dichters ontstond er een sterk verbond tussen muziek en literatuur, dat zich in de vroeg-Romantiek met name uitte in een sterke bloei van de liedkunst.

In dit eerste deel van de cursus komt de vroeg-romantiek aan bod in de Duitse landen in de eerste helft van de 19e eeuw en de uitwerking van de Romantiek en ‘het romantische’ in de muziek. Een centrale plaats is ingeruimd voor Franz Schubert, de eerste der romantische componisten en een van de allergrootste. Aanvankelijk nog schatplichtig aan de grote classici Haydn, Mozart en Beethoven, vond Schubert een geheel eigen stem waarin lyriek, literatuur en een enorme scheppingskracht samenkwamen.

Na Schuberts tragische en voortijdige dood zullen de honneurs worden waargenomen door twee andere uitblinkers, hoewel volstrekt verschillend qua persoonlijkheid, Felix Mendelssohn en Robert Schumann. Ook zij laafden zich aan natuur en literatuur en net als Schubert gaven zij hun romantische gevoelens en gedachten weer in voornamelijk kleinere vormen als trio’s en kwartetten en werken voor pianosolo.

Opvallend in een tijd dat originaliteit voorop was komen staan, lieten beide componisten zich eveneens inspireren door Bachs geest en stijl hetgeen resulteerde in schitterende vocale en instrumentale werken.

Deze cursus vormt het 1e deel van een tweeluik maar is ook zelfstandig te volgen. 

Moritz von Schwind: Schubertiade

Praktische zaken

Aantal lessen: 12
Kosten: € 170,- *

DE BILT

VEG-Gebouw, 
Nieuwstraat 47

Groep I
Maandag van 13.00 tot 15.00

Groep II
Maandag van 15.00 tot 17.00

Data
17 sept. t/m 10 dec. 2018, (m.u.v. 15 okt.)

BILTHOVEN

Zuiderkapel, 
Boslaan 3

Tijd
Donderdag van 10.00 tot 12.00

Data
20 sept. t/m 13 dec. 2018, (m.u.v. 18 okt.)

Inschrijfformulier Cursussen

(*) Schrijft u zich in voor beide cursussen, dan is de totale prijs € 295,- i.p.v. € 340,-. Betaling in 2 termijnen mogelijk.